Om att skapa bättre sömnrutiner

Innehåller Reklam till Bokus

S Ö M N R U T I N E R

Julledighet har inneburit att vi vänt upp-och-ner på dygnet här hemma… Inte bara tonåringen, likväl tonåringens föräldrar har varit uppe sent och sovit längre på morgonen…

Så klart är det inga problem att göra så, men för en som mig som har en del problem med att sova är det inte den bästa strategin. För nu måste jag komma tillbaka till normala vanor igen. Jag ska ju upp och jobba liksom 😉

Efter att ha lyssnat till boken Hälsobalansen av Dr. Rangan Chatterjee har jag tagit mig en rejäl funderare över hur jag ser på sömn och verkligen insett vikten av att prioritera sömnen. På ett sätt tycker jag att det är trist att jag ska sova bort 1/3 av livet… men å andra sidan kanske jag inte lever så väl om jag inte sover… Så valet blir ju lite enklare när jag tänker så.

Blått ljus som mobil och dator avger är inte att föredra… Det bör man undvika 90 minuter innan sänggående. Den måste jag definitivt jobba på.
Ljuset i dotterns rum går att reglera, så det blå ljuset kan ställas om till rött på kvällen.
Just nu har det ju dock varit mörkt typ dygnet runt här på östkusten på sistone, så det är svårt att se skillnad * ha ha ha*

I våras målade vi om sovrummen här hemma. Från nästan vita till en dovare grå.
Mörkt är ju verkligen att föredra i ett sovrum, liksom svalt och avteknikifierat.

Har ni teknikprylar i sovrummet som TV och mobil?

Det har jag bannlyst här hemma. OK, dottern har en TV på sitt rum, men mobil och dator lämnas i köket innan hon går och lägger sig.

Sköna lakan ger också god sömn… Svala sköna lakan att krypa ner i är högst underskattat faktiskt. Först tyckte fröken att det var rätt trist julklapp, men efter att ha sovit i dem är hon helt frälst!

Dessa sköna lakan kommer från Alva Linen (ej reklam bara tips)och är av fantastisk kvalité!

Chatterjee’s andra strategier för bättre sömn är:

  • Inget koffein efter kl.12 på dagen
  • Frisk luft 20 minuter varje dag – helst på förmiddagen
  • Rött ljus på kvällen ger mer lugn och ro för ögat
  • Gula glasögon kan användas vid skärm på kvällen – om man måste sitta vid datorn på kvällen
  • Mörkt och svalt sovrum
  • Undvik blått ljus på kvällen – från mobil, surfplatta eller dator. TV med, men det är inte riktigt lika illa eftersom man sitter längre ifrån
  • Undvik att titta på saker som upprör – då funderar man på det i sängen
  • Inga teknikprylar i sovrummet
  • Jämn dygnsrytm – gå till säng och gå upp vid samma tider varje dag

Så klart svårt att förhålla sig till varje dag – men att prioritera sömnen är verkligen livsviktigt. Under natten reparerar sig cellerna och kroppen får tid för återhämtning. Jag vill ju gärna ha hela friska celler i kroppen… ❤

Har DU problem med att sova, eller sover du gott?

Varma kramar,

4 svar på ”Om att skapa bättre sömnrutiner”

  1. Vackra Anna. Som vanligt har du ju så klart helt rätt. Absolut ingen tv i sovrummet
    Mobil bara som väckarklocka. Det är svårt med sömn
    Vet inte hur många gånger man vaknar under natten. Lite jobbigt. Men nu går vi i alla fall mot ljusare tider. Kunde vi bara bli av med detta virus också
    Ha en underbar helg. Kraaam Inger

    1. Hej fina Inger ❤
      Vaccin är på ingång – så jag tror och hoppas på bättre tider snart… Det är inom räckhåll, innan hade vi ingen aning.
      Det hjälper mig att tänka så.
      Kallbaden hjälper mig att sova bättre, och framförallt mot mina krypningar i benen.
      Ta hand om dig och ha en fin helg!
      Varm kram Anna

  2. Själv så är jag inne i en period då jag vaknar många gånger på efternatten. I höstas sov jag mycket bättre. Brukar försöka ha släckt lampan kl 22 på vardagarna. Lägger mig ca 20:30, läser o sedan är det att krama kudden. Har mobilen som väckarklocka. Ingen tv i sovrummet. Hade det förr, men aldrig mer. När jag vaknar på natten, har jag som princip att aldrig stiga upp eller öppna ögonen. Hoppas nu du sover gott. Kram

    1. För mig är det tabletterna jag äter som gör att jag sover sämre… Att försättas i klimakteriet så rubbar verkligen sömnen.
      Jag har bannlyst även makens mobil från sovrummet – bara vetkapen om att den fanns där rubbade mig… Så vi har en klassisk batteridriven väckarklocka.
      Behöver komma i säng tidigare, nu har vi vänt upp och ner på dygnet lite när vi varit lediga…
      Ha en fin helg och suss sött ❤
      Kram Anna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.