Om den gröna vägen

Jag behöver en bra start på dagen och klarar inte av att hoppa över frukosten.
Däremot äter jag inte det första jag gör när jag kliver upp, det är ju bra att låta magen komma igång innan man äter efter nattens sömn.

Jag gör alla morgonbestyr innan jag sätter mig och äter frukost, så då har jag oftast varit uppe 1,5 timme. Jag har lång startsträcka och går upp halv sju om jag ska vara på jobbet kl.9… Och då har jag ju nära till jobbet också kan jag tillägga 😉

Igår liksom idag börjar jag dagen med ett träningspass. Igår körde jag Trippass, spinning i intervaller där man cyklar i en fiktiv värld som visas på en stor vägg framför en, galet energigivande!
Jag hade ett möte igår förmiddag som jag visste skulle ta både energi och vara känsloladdat, så att ladda upp med ett träningspass innan var taktiskt.
Det gav mig energi som gjorde att jag inte gick ifrån mötet totalt slut.

När man tränar mycket är det ju viktigt att man äter ordentligt och bra.
Varje morgon mixar jag en grön smoothie av något slag och till det fröknäcke med min grönkålspesto.

I mina gröna smoothies har jag:
* Grönkål/Babyspenat/Ruccola/Mangold (något av dessa)
* Frusna frukter eller bär såsom: Mango, Passionsfrukt, Jordgubbar, Kiwi, Banan, Ananas
* Ibland har jag även avokado i

Fröknäcket skulle jag kunna göra i sömnen tror jag 😉 Det äter både jag och duvan så det gör jag 1-2 gånger i veckan. Det är även en uppskattad gå-bort-present.

Fröknäcke:
2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrö
1/5 dl linfrö
Lite pumpakärnor
Salt

Blanda samman de torra ingredienserna och blanda sen i 1/2 dl ekologisk rapsolja.

Tillsätt sist 2,5 dl kokande vatten. Blanda samman och kavla ut halva smeten var mellan två bakplåtspapper. Skåra så det är lättare att bryta snygga rutor när knäcket är klart.
Grädda i 1 timme i 150 grader.

På frönknäcket har jag grönkålspesto som jag gör själv.

Grönkålspesto:
Mixa grönkål, soltorkade tomater, nötter av olika slag, olivolja, salt och peppar.
Förvara i en glasburk med tätslutande lock. Det håller sig i ett par veckor så jag brukar göra en rejäl omgång när jag gör det.

Ägg äter jag INTE varje dag med tanke på de senaste rönen. Men det är jag som helt enkelt inte vågar chansa… Jag vågar liksom inte gambla längre, utan tar det säkra före det osäkra.

Det här är ett aktivt val som jag har gjort. För jag kan lova er att cancer två gånger i min, ändå unga, ålder sätter sina spår. Jag vill leva och må så bra jag bara kan. Därför tränar jag mycket och äter mestadels vegetabilisk kost. Jag har inte uteslutit animalisk kost, men äter en huvdsakligen vegetarisk, eller kanske snarare vegansk kost.

Vi gör alla val om hur vi vill leva och det här är mitt sätt. Jag skriver inte om träning för att ge andra dåligt samvete. Nej, jag vill peppa och ge energi och inspiration.
Kan jag med min cytoskadade kropp, så lovar jag att DU kan! Ge dig själv gåvan att ta hand om dig själv utifrån bästa förmåga, med det sätt som passar dig.

Nu ska jag byta om till dagens afro och zumbapass!! 🙂 Sen blir det ännu en tjejhelg för min del.
Å vet ni… PARIS närmar sig med stormsteg!!!!!!! L Ä N G T A R – kom gärna med tips på saker vi absolut inte får missa när vi är där.

Njut av lördagen vänner!

Varma kramar Anna

10 svar på ”Om den gröna vägen”

  1. Åh nej, vad är det för rön angående ägg, har inte hört. Ägg är enligt mig överlägset som föda, innehåller de näringsämnen jag behöver, inte minst protein och så är det så gott. Nu gjorde du mig lite bekymrad. Förresten vad roligt med ditt hår som växer så mycket och ser så friskt ut.
    Kram Monika

    1. Hej,
      Det är gällande den höga kolestorolhalten i äggulan som kan föranleda hjärt- kärlsjukdomar.
      Så jag äter inte ägg dagligen, det kunde jag göra tidigare, men gör det som sagt inte nu.
      Ta hand om dig!
      Kram Anna

      1. Idag fick vi “HÄLSOtecken” tidningen från Region Östergötland, vårt landsting.
        Där står det “Ägg är jättebra mat och en bra källa till jod, selen och fettlösliga vitaminer – som till exempel vitamin D. Det finns inga restriktioner kring att äta för mycket ägg”.
        Förra våren gjorde jag en kärlkransröntgen då de misstänkte att jag hade igensatta kärl och kärlkramp. Mina kärl var soprena, ingen kärlkramp där inte.

        1. Så härligt att allt såg fint ut!
          Som sagt, det råder olika meningar kring det här och det finns olika rön till det. Men som det mesta är det ju så att inget är bra att överkonsumera.
          Man måste lita på sin egen inre känsla om vad som känns bäst för en själv.
          Önskar dig en riktigt fin påsk!

  2. Tack snälla för tips på grönkålspesto!!
    Ska jag testa till mina fröknäcke, som innehåller mandelmjöl istället då jag triggar lätt på snabba kolhydrater.

    Kram

    1. Va kul att du gillade tipset 🙂
      Jag brukar göra med mandelmjöl ockå, de är lite sprödare i sin konsistens men riktigt goda med 🙂
      Å nu blev jag ju väldigt sugen på det 🙂
      Kram Anna

  3. Jag är precis som du, jag måste äta en bra frukost innan jag kan kicka igång dagen och jag gör det också efter morgonduschen. Jag äskar ägg i alla dess former och rönen har gått lite fram och tillbaka under åren men jag förstår verkligen att du väjer att ta det säkra före det osäkra. Jag brukar starta dagen med bland annat ett kokt ägg så jag följer vad som sägs. Stor kram till dig vackra du! //Tina

    1. Hej söta Tina <3
      Ja, det är verkligen fram och tillbaka med det om kolestorol i äggulan. Men nu hörde jag det igen på Food Pharmacy, så därför äter jag inte ägg varje dag utan nån gång då o då.
      Hoppas din helg varit härlig!
      Varm kram Anna

  4. Grönkålspesto! Tack för det receptet, det ska testas och även fröknäcket!
    Vad blandar du med för vätska dina smoothie?

    // Jenny

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.